Philly and the 'Big Easy' - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Elsa Buijssen - WaarBenJij.nu Philly and the 'Big Easy' - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Elsa Buijssen - WaarBenJij.nu

Philly and the 'Big Easy'

Door: Elsa

Blijf op de hoogte en volg Elsa

01 April 2015 | Verenigde Staten, New Orleans

Lieve lezer,

De tijd gaat echt zooooo snel en op het moment bevind ik me alweer een paar dagen in New Orleans. Iedereen die ik tijdens m'n trip al heb leren kennen, was echt helemaal lyrisch over New Orleans, dus ik had zo m'n verwachtingen. De stad wordt ook wel de 'The Big Easy' genoemd en daar kan ik me prima in vinden. Maar voordat ik daar al m'n belevenissen over deel, eerst terug naar Philly.

M'n laatste dagen in Philly waren mooi en de hele geschiedenis over de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring, welke in Philly is getekend, de 'Liberty Bell', de 'Independence Mall', 'the Constitution of the United States of America', het leven van Benjamin Franklin (medeopsteller van de onafhankelijkheidsverklaring en de Amerikaanse grondwet) was eigenlijk best fascinerend. De beruchte meneer Franklin was trouwens echt een man met goeie uitspraken. Ik denk dat we best goeie vrienden hadden kunnen worden met betrekking tot het ontwerpen van royale uitspraken voor op tegeltjes :). Na twee dagen Philly kwam ik erachter dat er meer was dan het gebied wat de 'Old City' wordt genoemd. Ik vond het al een beetje apart dat dit alles was terwijl Philly de zesde grootste stad van de States is. En ik kan je vertellen dat Philly inderdaad behoorlijk groot is met gebouwen die qua hoogte in de buurt komen van de categorie 'New York'. Behalve een hoop sightseeing heb ik ook kennis gemaakt met het nachtleven in Philly wat zeer royaal was. Ik verbleef van donderdag tot en met zondag in Philly, dus dan is het ook niet meer dan logisch om het nachtleven van daar te checken. Uiteraard was er de 'karaoke night' op donderdag waar ik de vorige keer al over vertelde, maar behalve dat was er elke avond een 'happy hour' (gratis bier in het hostel) en werden er vanuit het hostel ook 'pub crawls' geregeld. Ter verduidelijking: een 'pub crawl' is gewoon de vertaling voor een kroegentocht, maar ik vind het in het Engels een stuk royaler klinken :) Chef hostel had me gewaarschuwd dat het in één van de nachtclubs wel echt als 'pieren in een potje' zou zijn, maar ten opzichte van NL vond ik dit allemaal wel meevallen. Het is maar goed dat hij nooit in het Lempke is geweest, want daar kun je af en toe echt je kont niet keren. Verder worden Amerikanen blijkbaar echt helemaal crazy als ze een basketbal wedstrijd kijken. Het was nog niet eens een wedstrijd voor de NBA, maar de mensen in die toko waren echt compleet de weg kwijt, echt hilarisch om te zien.

Ook leek het me wel een strak plan om m'n winterjas in Philly achter te laten aangezien ik de komende weken op plekken verblijf met temperaturen van 25+ en een winterjas dan echt overbodig is. Echt mooi was de jas toch al niet meer, vandaar dat ik 'm in NL ook al had gedegradeerd tot m'n 'zuipjas'. En gezien de weersvooruitzichten in Philly kon de zwerver naar mijn mening de jas de komende tijd een stuk beter gebruiken. Hij was alleen wat lastig te peilen, dus ik weet niet zo goed of hij er ook echt blij mee was, maar voor mij voelde het best goed om de medemens op deze manier een beetje te helpen.

New Orleans! Afgelopen maandag ben ik via Boston naar New Orleans gevlogen. Vliegen met een tussenstop is nu eenmaal goedkoper en aangezien het geld me niet op m'n rug groeit, moet ik als studentje wel een klein beetje op m'n centjes letten. Het leek wederom een 'krap is ook passend' momentje te worden, want m'n vliegtuig stond met technische problemen aan de grond in DC. Door de vertraging had ik wel alle tijd om te kletsen met een vrouwtje van 91!! Ze was volgens mij wel echt royaal dement, waardoor ik alles elke vijf minuten opnieuw kon vertellen, maar ze had een aardige brok aan levenservaring om over te vertellen. Ruim 1,5 uur later dan gepland kwam ik aan in Boston, maar met een beetje geluk had m'n volgende vlucht ook vertraging dus wederom was de 'no worries, everything's gonna be alright' geheel van toepassing. Maar misschien moet ik toch eens opzoeken of er iets te verdienen is aan al die vertragingen (in de trant van 'NS geld terug bij vertraging').

New Orleans, 'The Big Easy', 'NOLA', of hoe je het ook noemen wilt is echt fantastisch. De temperatuursverandering was echt gigantisch, aangezien ik van rond het vriespunt naar 25+ ging, maar ik had m'n zomeroutfits dan ook niet voor niets drie weken mee zitten slepen. New Orleans is in 2004 getroffen door de orkaan Katrina en zo her en der zijn de sporen nog wel zichtbaar (er zijn best wel wat armoedzaaiers op straat). Maar ik moet zeggen dat de stad er over het algemeen best prima uitziet. Het oudste en bekendste gedeelte van de stad wordt 'French Quarter' genoemd aangezien New Orleans vroeger een Franse kolonie was. In 'French Quarter' heb ik onder andere 'Jackson Square'; het 'St Louis Armstrong Park'; de 'French Market', de welbekende uitgaansstraat 'Bourbon Street', en de beroemdste koffiezaak van New Orleans, 'Café du Monde' bezocht. Uiteraard heb je ook nog de welbekende 'Canal Street' en de Mississippi welke door de stad stroomt. M'n hostel, welke wederom prima is, bevindt zich in het 'Garden District', maar die buurt moet ik morgen maar eens beter gaan verkennen. Wat ik ook wel gaaf vond om te zien, was het 'Louisana Superdome'. Dit is één van de grootste American Football stadia van de States; is al elf keer het podium voor de Amerikaanse Super Bowl geweest; en is tijdens de orkaan Katrina zelfs als evacuatie gebouw gebruikt.

De 'French Market' is een soort van vlooienmarkt waar je werkelijk alles kunt kopen. Aangezien m'n zonnebril onderweg ergens gesneuveld was, moest ik met dit weer wel echt ff een nieuwe weten te scoren. Ik dacht op de French Market' wel ff m'n 'afding-skills' te kunnen gebruiken, maar die man deed me toch een potje moeilijk. Op een gegeven moment was hij denk ik gewoon helemaal klaar met me en gaf hij zich gewonnen (ik citeer: "you crazy Dutch people").

In Philly had ik al kennis gemaakt met de plaatselijke culinaire specialiteit, de 'Philly Cheesesteak'. Dit is een soort van mega broodje met vlees en gesmolten kaas. Echt heel erg lekker, maar die van mij was wel echt royaal pittig, aangezien ik weer zo nodig 'the more spicy, the better' had liggen verkondigen... De portie was wel weer echt à la American, dus ik had voor een hele dag gegeten. In New Orleans hebben ze de zogenaamde 'French Beignets'. Naar mijn mening zit het qua smaak een beetje tussen donuts en appelbeignets in. Lekker zijn ze zeker, dus ik heb maar besloten om het hier als lunch te nuttigen.

Ook wel fascinerend is het openbaar vervoer in New Orleans. Ze hebben hier één van de oudste systemen ter wereld, de 'streetcar'. Een soort tram die nog geheel op ouderwetse wijze bestuurd moet worden. En je moet gewoon keihard 'stop the car' roepen als je eruit wilt en iets van een dienstregeling kennen ze niet. Maar ach, tijd zat, dus ik doe er niet moeilijk over als ik een half uurtje in het zonnetje op dat ding moet wachten. Verder had ik nog wel een interessant gesprek met een zekere Betty van ik schat toch wel minimaal een jaar of 80. Ik liep over 'Royal street', wat overigens echt heel royaal was :) en was foto's aan het maken van de schattige huisjes die ik daar tegen kwam. Ik fotografeer namelijk echt alles wat los en vast zit en het was zelfs zo erg dat gisteren m'n geheugen van m'n iPhone vol was en ik dus het één en ander moest wissen (best hilarisch om m'n foto's van het afgelopen jaar nog eens te bekijken, maar dat terzijde). Ik maakte dus een foto van een huisje, komt de zekere bewoonster Betty naar buiten en begint ze me de hele geschiedenis over haar rozenstruik te vertellen. De rozenstruik was namelijk niet zomaar een rozenstruik, maar deze soort roos was vrij zeldzaam en onderdeel van de familie sinds dat haar achter-achter-achter grootmoeder had geleefd (vrij oud dus...). Maar tot zover dit korte intermezzo over de rozenstruik en mocht je benieuwd zijn naar de rozen, zie m'n iPhone.

Last but not least, wat ik behalve het weer zo chill vind aan New Orleans is de vele jazz muziek. Echt overal (in parkjes, kroegjes, restaurantjes, midden op straat) is er wel iemand muziek aan het maken. Het zorgt echt voor zo'n chill en relaxte sfeer, echt het ultieme vakantie gevoel! En terwijl ik dit aan het schrijven ben zit ik gewoon met een heerlijk zonnetje te chillen in een parkje en besef ik me wederom hoe royaal ik deze hele trip vind. Dus ik ga nu weer snel verder genieten van dit alles voordat ik vrijdagochtend alweer naar m'n nieuwe bestemming, Miami vlieg.

"You only live once, so enjoy"

Liefs, Elsa

P.S.1. Het aantal dikke mensen is echt aanzienlijk toegenomen. Sinds Philly heb ik echt al behoorlijk wat figuren gezien waar ik met gemak twee of zelfs drie keer in pas.
P.S.2. Het is dat iemand me vanmorgen tijdens het ontbijt herinnerde aan het feit dat het Paasweekend voor de deur staat, want mijn benul van tijd is echt compleet verdwenen. Maar bij deze dus een heel fijn Paasweekend! Enjoy!

  • 01 April 2015 - 22:35

    Sjaak:

    Wederom een leuk verslag om naar te mogen lezen, veel vakantieplezier nog. De tijd gaat snel.

  • 04 April 2015 - 23:08

    Theo En Nell:

    ha, die Elsa.
    Wat een leuke reis maak je toch. Knap hoe je overal je weg vindt, contacten legt en geniet van alles wat je tegenkomt. Ik moet iedere keer de tijd nemen om je verslagen te lezen, maar ze zijn de moeite waard! Ik besef nu pas hoeveel voorberieiding heyt moet hebben gekost om dit allemaal in elkaar te zetten. Dus, nog heel veel plezier de komende weken en tot ziens, liefs uit Druten.

  • 06 April 2015 - 22:17

    Lei:

    hallo Elsa,
    leuk om al je ervaringen te lezen. Het zijn wel heel veel indrukken die je de laatste tijd hebt opgedaan, maar het zal ongetwijfeld heel mooi zijn om dit zo allemaal mee te maken.
    we wensen je nog een heel fijne tijd toe in USA en daarna nog lekker naar Curacao....
    veel plezier en tot straks weer in Nederland.
    groeten
    Lei en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsa

Actief sinds 26 Feb. 2015
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 5457

Voorgaande reizen:

07 Maart 2015 - 15 April 2015

East Coast USA

Landen bezocht: